- Do końca roku Przewozy Regionalne powinny zostać podzielone na samodzielne oddziały wojewódzkie – powiedział „Rynkowi Kolejowemu Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odnosząc się do decyzji Ministerstwa Finansów, które odmówiło zabezpieczenia w rezerwie celowej na 2014 r. kwotę 1,2 mld zł, celem podjęcia działań związanych z przekształceniem i usamorządowieniem Przewozów Regionalnych. Jako powód odmowy, MF podało nie przedstawienie przez stronę samorządową szczegółowego planu restrukturyzacji PR.
Rynek Kolejowy: Czy w związku z decyzją resortu finansów, samorządy wojewódzkie przyspieszą działania związane z koncepcją planu restrukturyzacyjnego?
Ryszard Świlski: - Wspólnicy Przewozów Regionalnych do końca 2013 r. chcieliby doprowadzić do utworzenia samodzielnych, samobilansujących się oddziałów tej spółki w poszczególnych województwach. Będzie to pierwszy krok w celu podziału Przewozów Regionalnych na kilka bądź kilkanaście nowych, samodzielnych podmiotów. Liczba nowych spółek będzie zależała od ustaleń pomiędzy zainteresowanymi województwami. Samorząd Województwa Pomorskiego rozważa utworzenie jednej spółki samorządowej z województwami warmińsko-mazurskim i kujawsko-pomorskim.
RK: Kiedy można spodziewać się przedstawienia stronie rządowej szczegółowej koncepcji restrukturyzacji? Czy strona samorządowa ma nadzieję na zmianę decyzji MF?
RŚ: - Ministerstwo Finansów uzależnia swoje wsparcie dla działań restrukturyzacyjnych w Przewozach Regionalnych i zabezpieczenia na ten cel stosownych środków w budżecie państwa, od przedstawienia przez wspólników PR koncepcji restrukturyzacji, obejmującego plan podziału Przewozów Regionalnych na nowe samorządowe spółki. Gdy koncepcja ta zostanie przez wspólników PR ostatecznie uzgodniona, kontynuacja procesu restrukturyzacji z wykorzystaniem środków budżetu państwa będzie naszym zdaniem możliwa.
RK: Czy decyzja MF może przełożyć się w najbliższym czasie na problemy z bieżącym funkcjonowaniem spółki Przewozy Regionalne? Czy, biorąc pod uwagę, że środki z MF miały być przeznaczone m.in. na restrukturyzację długu, nie obawiacie się Państwo, że może w najbliższym czasie wystąpić problem np. z płynnością finansową PR?
RŚ: - Spółka prowadzi obecnie proces restrukturyzacji swojej działalności, a pierwsze efekty są już widoczne. Plan restrukturyzacji zakłada m.in. osiągnięcie zysku operacyjnego w 2013 r., a zysku netto w roku 2017. Niezależnie zatem od działań samorządów wojewódzkich, zmierzających do podziału PR na mniejsze przedsiębiorstwa, spółka sama zatem prowadzi działania w celu poprawy swojej efektywności. Oczywiście historyczny dług ciąży na wynikach PR, jednak zarząd spółki prowadzi szereg działań w celu jego restrukturyzacji, takich jak np. ugoda z PKP PLK.
RK: Czy Pana zdaniem, decyzja MF stanowi krok w kierunku ogłoszenia upadłości Przewozów Regionalnych – zwłaszcza mając na względzie toczące się obecnie prace nad zmianami w prawie, które umożliwią ogłoszenie upadłości spółki PR?
RŚ: - W naszej ocenie, przekazana przez Ministerstwo Finansów informacja świadczy jedynie o wstrzymaniu się z akceptacją wniosku Ministerstwa Transportu o zabezpieczenie stosownych środków w rezerwie celowej na restrukturyzacje rynku kolejowych przewozów regionalnych. Ponowne rozpatrzenie tego wniosku i postulowane budżetowe wsparcie powinno być możliwe po przedstawieniu ostatecznego planu restrukturyzacji PR. Sądzimy jednocześnie, iż żadnej ze stron zaangażowanych w uzdrowienie systemu regionalnych kolejowych przewozów osób nie zależy na ogłoszeniu upadłości Przewozów Regionalnych.